Published on inregion.cz (https://www.perognuno.cz)

Domů > Nové podzemní kontejnery pro Brno

Nové podzemní kontejnery pro Brno

Autor: 
Šárka Konečná
Datum zveřejnění: 
Čtvrtek, Únor 6, 2020 - 17:15
SAKO Brno, ilustrační foto
Autor fotografie: 
SAKO Brno

BRNO: Na ulici Staňkova brzy vyrostou nové podzemní kontejnery, které nahradí stávající modré a žluté, jejichž kapacita často nestačí na vytříděný odpad a bývají tak často přeplněné. První podzemní kontejnery vznikly před dvanácti lety na Zelném trhu, další v Brně postupně přibývají a to díky spolupráci Odboru životního prostředí, městských částí a společnosti SAKO Brno.

V současné době se v Brně nachází celkem 54 těchto podzemních kontejnerů na sklo, papír a plasty, a to na 18 stanovištích.

„Město Brno výstavbu dalších podzemních kontejnerů aktivně podporuje. Těší nás, že občané odpad odpovědně třídí. Úkolem města je zajistit místa a kapacity, kam tento odpad mohou pohodlně odkládat,“ říká Filip Leder, předseda představenstva městské společnosti SAKO Brno. V dalších dvou letech je naplánovaná realizace dalších stanovišť např. v Žabovřeskách, Králově Poli a ostatních městských částech.

Prvním přínosem, který lidé na těchto kontejnerech oceňují, je vzhled a pak také čistota lokality. Díky zapuštění větší části kontejneru pod zemí je okolí kontejneru čisté a viditelnost nádob, která je relativně malá oproti tradičním odpadovým kontejnerům, nenarušuje vzhled ulic. Kontejnery zachytí shora padající odpadky, které zůstávají skryté. Z toho důvodu jsou podzemní kontejnery vhodné do historických částí města či frekventovaných lokalit.

Výrazným kladem je také větší objem nových nádrží oproti těm stávajícím. 

„Cílem vybudování sítě podzemních kontejnerů je odlehčit dopravě ve městě při svozu odpadu a docílit čistoty v ulicích města Brna",  dodává Leder. Svoz tříděného odpadu z podzemních kontejnerů zajišťuje společnost SAKO Brno. „SAKO Brno obstarává vývoz podzemních kontejnerů na stále přibývajícím počtu stanovišť již řadu let, manipulace  s kontejnery není problém, naši pracovníci si umí s tímto typem kontejneru poradit,“ uvádí dále Leder.

Projekt má však i svá úskalí. Tim hlavním je nevhodné zacházení s odpadem u kontejnerů. Ty totiž lidé často naplní tak, že dochází k  k ucpání nadzemní části kontejnerů a odpad se hromadí v okolí. Odpad proto SAKO sváží častěji, než u nadzemních kontejnerů. 

„Do budoucna je plánováno vybavit kontejnery signalizačním systémem, který bude informovat dispečink společnosti SAKO Brno o jejich naplnění, to umožní rychlý svoz odpadu,“ dodává Leder.

Tento systém využívají mnohé evropské země, jako například Velká Británie, Švýcarsko, ale také Lublan. Třeba v Londýně se 460 stanovišti na podzemní kontejnery podařilo nahradit 19 000 popelnic na tříděný odpad a tím zredukovat osm popelářských aut denně, která vyjížděla pro tento odpad. 

Samozřejmě i v případě podzemních kontejnerů je nutné, aby byl okolo nich dostatečný prostoj pro manipulaci k jejich svozu. Je tedy jen v zájmu všech Brňanů neparkovat auta v těsné blízkosti kontejnerů a umožnit vývoz kontejnerů, aby byl účel kontejnerů co největší.

 

 

Zdroje: 
SAKO Brno
  • odpad v Brně
  • SAKO Brno
  • tříděný odpad
  • podzemní kontejnery v Brně