Published on inregion.cz (https://www.perognuno.cz)

Domů > Kampaň SUCHEJ ÚNOR

Kampaň SUCHEJ ÚNOR

Autor: 
Jiří Krásenský
Datum zveřejnění: 
Sobota, Únor 1, 2020 - 10:00
Kampaň Suchej únor

ČESKÁ REPUBLIKA: Kampaň SUCHEJ ÚNOR pořádá iniciativa Liga otevřených mužů (LOM). Odborné partnerství akci poskytuje Národní ústav duševního zdraví (NÚDZ), Klinika adiktologie 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice (KAD), Národní linka pro odvykání (NLO) a BESIP. Generálním partnerem pro ročník 2020 se opět stala Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR (ZPMV ČR).

V únoru probíhá osmý ročník tradiční akce, která pomáhá zapojeným účastníkům prověřit jejich vztah k alkoholu a změnit zaběhlé návyky. Loňského ročníku ( 2019 ) se podle průzkumů zúčastnilo 6 % dospělé populace

Pro letošní ročník navíc podepsali zástupci LOMu memorandum o spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví ČR a Úřadem vlády ČR. Společně chystají tematický výzkum a navazující tiskovou konferenci 30. ledna. Na sociálních sítích kampaň spojuje hashtag #nejsemnaplech. 

Suchej únor všude, kam se podíváš !

“Pravidla jsou jednoduchá. Celý únor ani kapku alkoholu. Účastníci “Sucháče” se mohou registrovat k výzvě na stránkách www.suchejunor.cz, pořídit si “29denní SÚrvival kit - originální balíček pro přežití” a svou registrací podpořit kampaň a další dobročinné projekty. Opět máme připravenou facebookovou skupinu pro sušiče a také pár novinek. Například mapu kaváren a restaurací, kde je dobře i na suchu, ”

láká k účasti Mgr. Josef Petr, ředitel LOMu.

Kampaň letos podpoří řada dalších partnerů, kterým nejsou alkoholové výpary nad Českem lhostejné. “Balíčky přežití” rozveze sušičům Zásilkovna, o část obsahu se postará BESIP a svým zaměstnancům nabídne možnost vyzkoušet si Suchej únor řada velkých firem. Mezi nimi například T-Mobile, uLékaře.cz nebo Economia. Zapojí se i přes 70 známých osobností. Letošní novinkou jsou i osvětové besedy na školách se zpěvákem kapely Nebe Petrem Harazinem, který si po loňském únoru prošel protialkoholním léčením.

V roce 2019 se podle reprezentativního průzkumu, který realizovala agentura Nielsen Admosphere, zvedlo povědomí o kampani na 47 % napříč českou populací. Účast v roce 2019 deklarovalo 6 % dospělých Čechů, tj. kolem 500 tis. lidí.

“Poslední srovnávací studie Světové zdravotnické organizace / WHO / (2018) nás ve spotřebě alkoholu na hlavu zařadila na třetí místo na světě. Průměrný Čech podle této studie vypije 14,4 litrů čistého lihu za rok. Poměr ve spotřebě mezi muži a ženami zůstává zhruba 4:1, to je 23,2 litrů u mužů a 6,1 litrů u žen. Společenské náklady nadměrného pití se u nás odhadují na více než 59 miliard Kč ročně,”

komentuje situaci v ČR PhDr. Ladislav Csémy z NÚDZ.

Na alarmující skutečnost, že více než milion Čechů balancuje za hranou rizikového pití, upozorňuje i  Prof. Michal Miovský z KAD: “V podstatě každý sedmý dospělý člověk, kterého potkáte v tramvaji nebo na ulici, je zralý na konzultaci s adiktologem.“ 

"Závislost není jediný možný problém. Málo se například ví, že nadměrné a pravidelné pití zvyšuje také riziko rakoviny, infarktu nebo psychických poruch. Léčba těchto onemocnění je následně extrémně nákladná, a ne vždy se žádoucím výsledkem,"

popisuje Denisa Kalousková, ze ZPMV ČR, generálního partnera letošního ročníku.

Podle údajů BESIPu bylo v roce 2019 evidováno 4627 nehod zaviněných pod vlivem alkoholu, tj. 4,3 % z celkového počtu. Zraněno nebo usmrceno při nich bylo přes 2000 osob. “Celkově vykazují nehody v důsledku vlivu alkoholu téměř třikrát vyšší závažnost, než nehody, kde alkohol není přítomen,” komentuje statistiku Tomáš Neřold z Ministerstva dopravy ČR.  

Každý sedmý dospělý pije přes čáru

Na alarmující skutečnost, že více než milion Čechů balancuje za hranou rizikového pití, upozorňuje i Prof. Michal Miovský z KAD:

“V podstatě každý sedmý dospělý člověk, kterého potkáte v tramvaji nebo na ulici, je zralý na konzultaci s adiktologem.“ 

"Závislost není jediný možný problém. Málo se například ví, že nadměrné a pravidelné pití zvyšuje také riziko rakoviny, infarktu nebo psychických poruch. Léčba těchto onemocnění je následně extrémně nákladná, a ne vždy se žádoucím výsledkem,"

popisuje Denisa Kalousková, ze ZPMV ČR, generálního partnera letošního ročníku.

Podle údajů BESIPu bylo v roce 2019 evidováno 4627 nehod zaviněných pod vlivem alkoholu, tj. 4,3 % z celkového počtu. Zraněno nebo usmrceno při nich bylo přes 2000 osob. “Celkově vykazují nehody v důsledku vlivu alkoholu téměř třikrát vyšší závažnost, než nehody, kde alkohol není přítomen,” komentuje statistiku Tomáš Neřold z Ministerstva dopravy ČR.  

Efekt měsíce na suchu

Suchej únor umožňuje účastníkům dát si na jeden měsíc od alkoholu odstup. Díky tomu mohou poznat, jak moc své pití ovládají a jak moc alkohol ovládá je. Podle zahraničních výzkumů po této zkušenosti zvolní s alkoholem až 60 % lidí. Podobné výsledky ukázala i sonda mezi 300 registrovanými účastníky v roce 2019. Tři měsíce po akci 52 % účastníků deklarovalo, že pije alkohol méně než před ní. Dalších 12 % si absolutní sucho prodloužilo nejméně do května.

Měsíc bez alkoholu přináší i celou řadu benefitů.

“Efekt abstinence, byť jen krátkodobé, pochopitelně zaregistrují zejména lidé, kteří pijí alkohol pravidelně a často. Po měsíci se zlepšují nejen jaterní funkce a psychický stav, ale nápadně se pozitivně proměňuje i vnější vzhled,”

vysvětluje Ladislav Csémy z NÚDZ.

  • Co přinese Suchej únor jeho účastníkům?
  • Zlepšení fyzické kondice a kila dolů
  • Víc energie a času na koníčky
  • Čistou hlavu a zlepšení nálady
  • Lepší spánek
  • Větší uspokojení z mezilidských vztahů
  • ...a třeba i vděčnou peněženku

Kam se obrátit, pokud měsíc na suchu nezvládnu ?

Základní podporu lidem, kteří během února zjistí, že nedokáží vydržet “na suchu”, poskytuje Národní linka pro odvykání na bezplatném telefonním čísle 800 350 000. Její ředitel Lukáš Kohoutek k tomu dodává: “Pokud člověk nezvládne vydržet měsíc bez alkoholu, měl by konzultovat svou situaci s odborníkem, neboť se pravděpodobně pohybuje “na”, či dokonce “za” hranicí závislosti. Linka je ovšem určena nejen pro klienty se závislostí, ale i pro ty, kteří pijí vyšší dávky alkoholu, tedy více než 1-2 standardní alkoholické nápoje denně (0,5 l piva, 2 dcl vína, 4 cl destilátu). I když tito lidé nemusí být závislí, prudce u nich roste riziko zdravotních následků pití.”

Kromě veškerých informací pro účastníky akce je na webu www.suchejunor.cz možné najít také komplexní on-line test, který může poskytnout zájemcům další pohled na to, jak na tom s pitím doopravdy jsou, a také kontakty na adiktologické poradny.

  • magazín
  • Česká republika
  • alkohol
  • únor
  • suchej únor
  • abstinence
  • kampaň suchej únor